Blog.

Help ik heb kramp!


Als je aan het sporten bent is er niks vervelender dan: kramp. De spier trekt zich sterk samen en ontspant zich niet meer, wat echt heel erg pijn kan doen. Kun je kramp voorkomen? Nee, maar je kunt de kans op kramp wel verkleinen. Vochttekort is vaak de reden. Door te zweten verlies je veel vocht, voldoende drinken voor en tijdens het sporten is dus belangrijk. Daarom geef ik in mijn lessen altijd aan, drink even water. Naast vocht verlies je tijdens het zweten ook mineralen, zoals natrium(zout) en magnesium. Grote verliezen aan deze mineralen kunnen ook kramp veroorzaken.  1 hiervan is natrium  je kan dat aanvullen door iets zouts eten zoals een cracker of zout koekje. Normaal komt een magnesiumtekort weinig voor. Toch hoor je dat wel steeds meer, en zeer zeker vrouwen in de overgang hebben dit mineraal  extra nodig. Als je gezond en gevarieerd eet met onder andere noten, groenten en fruit, in je dagelijkse voedingspatroon dan krijg je voldoende magnesium binnen.
Overigens helpt meer trainen vaak ook, want de kans op kramp is bij getrainde spieren aanzienlijk lager!

 

Wat zijn de voordelen van Pilates?

Pilates is een enorm populaire trainingsmethode en wordt dan ook in bijna elke sportschool aangeboden. Op deze pagina vind je informatie over de geschiedenis van Pilates, en de voor- en nadelen van deze methode. voordelen-pilates

Geschiedenis van Pilates

Pilates, oftewel de Pilatesmethode, is een fitnesssysteem uitgewerkt in het begin van de 20e eeuw door Joseph Pilates. Pilates noemde zijn methode ‘Contrology’, omdat hij ervan overtuigd was dat zijn oefeningen je lichaam en geest kon veranderen. Bij Pilates ligt de nadruk op de spieren die zorgen voor de juiste houding van de wervelkolom, om zo meer balans te krijgen in het lichaam. De uitvinder Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog, met de bedoeling het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid sterk met elkaar verbonden zijn, bedacht hij een aantal oefeningen waarbij de nadruk lag op gecontroleerde precieze bewegingen. Deze oefeningen moesten de gewonde soldaten helpen hun gezondheid terug te vinden door hun belangrijkste spieren te verstevigen. Net zoals bij yoga legt Pilates nadruk op de principes centriciteit, concentratie, controle, precisie, ademhaling en vloeiende bewegingen.

Voordelen van Pilates

Er zijn redelijk wat onderzoekend bekend die aantonen dat Pilates de flexibiliteit verbetert.
Pilates zou kunnen helpen bij het versterken van de core-spieren.
Daarnaast is Pilates algeheel goed voor het versterken van de spieren.
Pilates is vooral goed voor de kleine balansspiertjes van het lichaam.
Verder heeft Pilates mogelijk een positieve invloed op gewichtsverlies, gezondheid en lichaamshouding .
Pilates is tevens goed voor het uithoudingsvermogen van de spieren.
Het kan handig zijn om je spieren beter te tonen (meer zichtbaar en strakker te maken).
Pilates is goed om je lichaam te leren kennen. Je leert de mogelijkheden van je spieren en gewrichten beter kennen.
Pilates kan handig zijn bij het herstel van een blessure. Mensen met gewrichtsproblemen kunnen baat hebben bij Pilatesoefeningen om alles wat soepeler te maken.

Vreselijk de term bikinklaar!

Tegenwoordig lijkt het wel of je niet anders hoort en leest, ben jij al bikinklaar??  Mijn haren gaan dan al staan in mijn nek. Waar gaat het over denk ik dan. Wat is nou bikiniklaar. Moeten we dan allemaal 52 kilo gaan wegen om er bikiniklaar uit te zien? Donder op denk ik dan. De meeste vrouwen die ik ken hebben wel wat anders te doen dan heel de dag met hun zelf bezig te zijn. Want dat moet je wel, heel de dag bezig zijn met jezelf, als je bikiniklaar wilt zijn. Werk, huishouden, kinderen, om maar een paar voorbeelden te noemen.  Dat neemt niet weg dat je wel aan je lichaam kan en mag werken, om toch vitaal door het leven te gaan. Om heel de dag te lopen puffen bij de geringste inspanning is ook niet iets wat je voor jezelf wilt, denk ik dan. Ook is het fijn als je lichaam toch wel een beetje vorm heeft. Maar dat heeft niks met bikiniklaar te maken. Het heeft wel te maken met een goede dosis beweging en voeding, dat dan weerl wel. En die bikini?? Nou die trekken we gewoon aan, bikiniklaar of niet.

image

Noodzaak of hype?

Is het nodig om te bewegen of is er een hype gaande? Nee het is geen hype, wel is het een hype aan het worden als je door gaat slaan. Dit heb ik zelf jaren geleden zelf ondervonden. Maar waarom wordt er zo vaak op gehamerd om te bewegen of te sporten. Ik denk dat we het antwoord hierop allemaal wel weten, maar veel belangrijker is het om uit te leggen waarom het belangrijk wordt vanaf een bepaalde leeftijd. Zoals als je de 50 aantikt of daar overheen bent.  Je herkent het vast wel, je krijgt ineens een potje moeilijker open, of een fles krijg je bijna niet open gedraait, of je staat wat moeilijker op vanuit je bank of stoel. Ach hoort bij de leeftijd denken we dan, maar is dat zo en kan je daar iets aan doen of niet? Ja zeker kun je daar wat aan doen. Vanaf ons 25ste levensjaar begint eigenlijk het verouderings proces in ons lichaam. Wat een tegenvaller he? Als je ouder wordt krijg je ook te maken met spier afbraak, dit is de natuur en dus moeten we dat een handje helpen, willen we  vitaal blijven en een potje open kunnen blijven draaien. Want als dat moeilijker gaat of zelfs niet meer lukt, is er al teveel spier afbraak in je lichaam en  het lijkt mij dat je dat niet wilt. Wat kan je er tegen doen?  Natuurlijk zo gezond mogelijk leven qua eten, slaap, en buitenlucht. Maar ook een vorm van krachttraining zal ervoor zorgen dat je spieren hun kracht blijven behouden.  En nee je hoeft geen gewicht heffer te worden of een body builder, maar je kan wel iets kiezen wat bij je past als krachttraining. Bedankt weer voor het lezen en voel je vrij om een reactie achter te laten.

 

 

 

 

 

Wat beweegt mij?

Heel vaak wordt me gevraagd wat beweegt jou nou om de dingen te doen die je doet. Deze vraag heb ik mezelf al vele malen gesteld. Aan de ene kant zit het ondernemen me wel in het bloed, aan de andere kant is het ook de dramg naar onafhankelijkheid. Natuurlijk heb ik ook vaak een werkkring gehad bij een werkgever, maar die kriebel om iets voor mijzelf te doen heeft altijd overheerst. Als eerste ben ik nog niet zolang met mijn praktijk begonnen als gewichtsconsulente/ voedingsdeskundige. Heel leuk en bevredigend werk. Mensen die af willen vallen, omdat het medisch moet of omdat ze het zelf op tijd inzien de gevaren van ongezond overgewicht, en die te coachen en te begeleiden geeft zoveel voldoening, dat ik daar ook vaak mijn kracht uit haal om door te gaan. Kan ik er van leven?

Nee dat nog niet. Maar de dankbaarheid geeft me dat stukje om door te gaan. Naast mijn praktijk, heb ik de stoute schoenen aan getrokken, en ben ik ook weer gedeeltelijk terug gegaan naar mijn roots. Op 2 April ben ik weer gestart met het geven van lessen in Pilates , Bodyfit en Tight it Up. Die laatste is een variant van aerobics en training met weerstand, en dan voor de probleem gebieden. In de begin jaren 2000 heb ik ook zelf trainingen gegeven in mijn Aerobics & Streetdance studio Check it Out. En nu ga ik daar weer vrolijk mee verder. Mensen die bij me trainen, liggen vaak met rode wangen op hun matje, maar zijn heel tevreden met de lessen. En dat beweegt mij dus om te doen wat ik doe. Het is nu belangrijk om het weer op te bouwen, en dat heeft weer tijd nodig. Maar ik loop dan op tegen mijn slechte eigenschap namelijk geduld. Maar de mond op mond reclame is het belangrijkste in mijn ondernemingen. En zo denk ik vaak aan de woorden van een vriendin, die zei: Je flikt het gewoon weer. En dan denk  ik ja klopt dat is wat mij beweegt.

 

 

Bedankt voor het lezen en leuk als je een reactie achterlaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *